پرش به محتوا

صنایع مفتولی مهران

خانه » بلاگ » چرا در گچ کاری از توری مرغی استفاده می‌شود؟

چرا در گچ کاری از توری مرغی استفاده می‌شود؟

اساس اصلی ترک خوردن، انبساط حرارتی دو ماده مختلف است که ضریب انبساط حرارتی متفاوتی دارند.

در گچ کاری برای جلوگیری از ترک خوردن از توری مرغی استفاده میشود. در اتصال مواد مختلف که ضریب انبساط حرارتی متفاوتی دارند مانند اتصال دیوار و ستون که احتمال ترک خوردن بعد از گچ کاری وجود دارد از توری مرغی استفاده میشود.

توری مرغی همان عملکرد آرماتور در بتن را دارد. گچ را در برابر نیروهای حاصل از اختلاف ضریب انبساط حرارتی بین دو ماده تقویت میکند. عمدتا برای جلوگیری از ایجاد ترک به دلیل پر نکردن کافی شکاف بین اتصال ستون و دیوار آجری. بنابراین ما از توری مرغی در گچ کاری استفاده میکنیم تا پیوند مناسبی بین دو سطح ایجاد کنیم.

نکات مهم در مورد استفاده از توری مرغی در گچ کاری:

  1. در گچ کاری های خارجی اگر ضخامت گچ نازک تر از ۲۰ میلی متر است ، نباید از توری مرغی استفاده کنید ، زیرا مقدار گالوانیزه در آن به اندازه کافی نیست و خطر گسترش زنگ زدگی را به همراه دارد و سبب میشود تا گچ قبل از موعد تخریب شود.
  2. اگر توری مرغی به درستی نصب و محکم نشده باشد ، ممکن است باعث ایجاد ترک مویی روی دیوار شود. پس از قبل از گچ کاری، از نصب صحیح و ثابت بودن توری مرغی اطمینان حاصل کنید.
  3. هنگام خرید توری مرغی به مشخصات کیفی آن دقت نمایید زیرا هرگونه مغایرت در کیفیت گالوانیزاسیون یا کربن سیم مفتول که موجب پایین آمدن قیمت توری مرغی می شود باعث عملکرد معکوس شده و موجبات ترک خوردگی های مویی را فراهم میکند.

خواص توری مرغی در گچ کاری

شکل لانه زنبوری آن (شش ضلعی) از ایجاد فشار و تنش های داخلی جلوگیری می کند.

توری مرغی خواص خاصی برای استفاده در گچ کاری دارد. این محصول از دو سیم مفتول مجاور هم تشکیل می شود که حداقل ۶ دور به هم پیچیده شده اند و یک ساختار شبکه ای قوی لانه زنبوری را تشکیل می دهد. بنابراین، از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. حتی اگر قسمتی از توری قطع شود ، منجر به تخریب کل ساختار شبکه ای توری نمی شود. هنگام استفاده برای گچ کاری ، لایه گچ و لایه فلزی تقویت کننده ضریب انبساط حرارتی متفاوتی دارند.

وقتی از توری مرغی در گچ کاری استفاده می کنیم به طور موثر از خشک شدن و ترک خوردن لایه گچ جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *