پرش به محتوا

صنایع مفتولی مهران

خانه » بلاگ » ورق گالوانیزه، و موارد استفاده از آن

ورق گالوانیزه، و موارد استفاده از آن

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه، یکی از محصولات فلزی بوده که جهت جلوگیری از خوردگی در صنایع مختلف کاربرد دارد. در گذشته از انواع فلز همچون آهن و فولاد جهت مصارف مختلف استفاده می شد. رفته رفته به دلیل مشکلاتی همچون از بین رفتن و زنگ زدن آهن، صاحبان کسب و کار به فکر استفاده از یک مصالح با کیفیت تر افتادند.

به صورت کلی به فرآیند روکش گذاری فلزات با استفاده از فلز روی، گالوانیزه کردن گفته می شود. میزان ضخامت پوشش روی اضافه شده بر روی فلزات می تواند متفاوت باشد.

امروزه کارخانه های زیادی در ایران به تولید محصولات گالوانیزه مشغول هستند. با گسترش صنایع مختلف، استفاده از روکش گالوانیزه کاربرد بسیار زیادی در صنعت پیدا کرده است. به طوری که امروزه شاهد تولید حجم زیادی از قوطی، میله گرد، نبشی و ورق های گالوانیزه در ابعاد مختلف هستیم.

ورق گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش ضد زنگ قوی، در صنایع مختلفی کاربرد زیادی دارد. به دلیل همین ویژگی مهم، این نوع ورق ها از محبوبیت زیادی نیز برخوردار هستند.

عنصر روی به دلیل خاصیت ضد زنگی که دارد از فرسایش زود هنگام جلوگیری می کند. به همین دلیل اغلب از روی به عنوان گالوانیزه کردن فلزات استفاده می کنند.

یکی دیگر از مصارف بسیار کاربردی و زیاد ورق های گالوانیزه، تابلو های راهنمایی و رانندگی و همچنین تابلو ها و بیلبورد های تبلیغاتی می باشد. به دلیل مجاورت با انواع آب و هواها، باد و باران و تابش مستقیم نور خورشید، نیاز است تا این نوع تابلو ها را از جنس ورق های ضد زنگ و مقاوم بسازند. به همین دلیل تمامی این تابلو ها را از ورق های گالوانیزه تهیه می کنند.

همچنین در صنعت اتومبیل سازی و کشاورزی از این نوع ورق استفاده بسیاری می شود.

این در حالی است که روز به روز به کاربرد های ورق های گالوانیزه اضافه می شود و بخش زیادی از مصالح اولیه صنایع مختلف را ورق های گالوانیزه تشکیل می دهند.

انواع ورق های گالوانیزه

ورق های گالوانیزه عموماً به دو صورت رول و شیت تولید می شوند. عمده عرض این ورق ها در ایران ۱ متر و ۱.۲۵ متر می باشد. همچنین عرض ورق ها با توجه به کاربردی که دارند می تواند متفاوت باشد. ورق گالوانیزه اغلب از ضخامت ۰.۲ میلی متر تا ۵ میلی متر در بازار موجود است.

همچنین ورق های گالوانیزه با ضخامت های کمتر از ۰.۲ میلی متر و حتی بیشتر از ۵ میلی متر نیز در بازار پیدا می شوند، اما اغلب این ورق های تولید کشور های دیگر همچون چین هستند که وارد ایران نیز می شوند.

امروزه ورقه های فولادی را به دو روش نورد سرد و گرم تولید می کنند. هر کدام از این روش ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. در نورد گرم، پس از تولید فولاد، توسط دستگاه های مخصوص مراحل گالوانیزه صورت می گیرد. به اینگونه که یک لایه نازک از فلز روی، بر روی سطح خارجی ورق فولادی قرار می دهند.

ورق های فولادی که به روش گرم گالوانیزه می شوند، دارای ظاهری کدر و مات هستند. اما در روش گالوانیزه سرد، ورق ها دارای ظاهر روشن تر و شفافی می باشند.

یکی از بدی های روش سرد این است که در صورت خراشیدگی، لایه گالوانیزه برش می خورد و احتمال زنگ زدگی وجود دارد.

فرایند گالوانیزیسیون به مراحل گالوانیزه کردن ورق فولادی گفته می شود. این فرایند می تواند به روش مختلفی انجام شود که ویژگی محصول نهایی، حاصل روش های گالوانیزه کردن این ورق ها می باشد.

کاربرد های ورق گالوانیزه

پوشش گالوانیزه در واقع از تماس مستقیم هوا و رطوبت به فولاد و آهن جلوگیری می کند. به همین دلیل کاربرد این محصول در محیط هایی که هوا و رطوبت تاثیر مستقیم بر روی فلزات می گذارد، بیشتر است.

ورق های گالوانیزه، عموماً به شکل ساده و یا رنگی در بازار یافت می شوند. برخی از کاربرد های ورق های گالوانیزه عبارت اند از:

  • استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت بدنه یخچال
  • ورق های گالوانیزه رنگی در ساخت آبگرمکن های استوانه ای
  • ساخت کانکس
  • اجاق گاز
  • کابینت

همچنین برای ساخت لوله های بخاری، سایبان، کانال های کولر آبی، گلخانه، قطعات فلزی آشپزخانه، مخازن آب، لوله و اتصالات، انواع دودکش ها، پنل های برقی، در صنعت کشاورزی و … از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.

با توجه به کاربرد ورق های گالوانیزه، از ورق هایی با ضخامت های متفاوت استفاده می شود. موضوع ضخامت ورق های گالوانیزه تاثیر مستقیمی بر روی وزن نهایی محصول نیز دارد. به عنوان مثال اگر نیاز به ساخت یه آبگرمکن سبک داشته باشید، ضروری است تا از یک ورق گالوانیزه سبک با ضخامت کم استفاده کنید.

برخی از مزیت های استفاده از ورق های گالوانیزه به جای ورق های فولادی عبارت است از:

  • کاهش هزینه جهت نگهداری از فلز برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی
  • افزایش طول عمر فلز تا ۳۰ سال
  • افزایش دوام محصول در برابر خوردگی و اصطکاک
  • جوشکاری راحت تر این محصول
  • فرم دهی و شکل دهی آسان ورق های گالوانیزه
  • داشتن ظاهری براق و زیبا جهت استفاده در کار های مختلف

تولید رابیتس به عنوان محصول جانبی ورق گالوانیزه

رابیتس به عنوان یک محصول جانبی از ورق های گالوانیزه می باشد. رابیتس یک شبکه فلزی می باشد که دارای ظاهری متفاوت با ورق است. این محصول در اندازه ها و شبکه بندی های مختلف تولید می شود. شبکه رابیتس می تواند به صورت مستطیلی، مربعی، دایره ای و یا لوزی شکل باشد.

به دلیل ساختار و شبکه بندی مناسب، این محصول می تواند مقاومت کافی در برابر وزن های زیاد را داشته باشد. امروزه عمده مصرف رابیتس در ساخت و ساز و ساختمان سازی می باشد. از رابیتس می توان برای گچ کاری سقف منازل و آپارتمان ها، سنگ کاری دیوار و سیمانکاری نما استفاده کرد.

همچنین این محصول به دلیل وجود ساختار گالوانیزه، می تواند به عنوان توری مرغداری نیز استفاده شود. به دلیل استحکام کافی و عدم فرسایش و زنگ زدگی از این محصول می توان در صنعت مرغداری و پرورش مرغ و جوجه استفاده کرد.

تولید و صادرات ورق گالوانیزه در ایران

صادرات ورق های گالوانیزه مورد توجه بسیاری از تولید کننده های صاحب سبک در ایران می باشد. بسیاری از کشور های خارجی همچون عراق، افغانستان، آلمان، ترکمنستان، ارمنستان، آمریکا و …، آمار بیشترین واردات ورق های گالوانیزه را به خود اختصاص داده اند. کشور امارات جزو بزرگترین وارد کننده های ورق گالوانیزه در دنیا می باشد.

همچنین کشور های کره جنوبی، چین و ترکیه جزو کشور های مطرح در زمینه صادرات این محصول می باشند.

در طی چند سال گذشته، صادرات ورق گالوانیزه ایرانی به ازبکستان رشد چشمگیری داشته است. به دلیل افزایش ساخت و ساز و رشد اقتصادی این کشور و همچنین نزدیکی آن به ایران، ما را به یکی از قطب های صادراتی این محصول تبدیل کرده است.

یکی دیگر از کشور های مهم در زمینه واردات ورق های گالوانیزه از ایران، سوریه می باشد. این کشور به دلیل نزدیکی به ایران و دارا بودن شرایط واردات این محصول، می تواند یکی از هدف های صادراتی این محصول برای ایران باشد.

از این رو ایران می تواند با تولید بیشتر این محصول و توجه ویژه بر روی کیفیت آن، حجم صادرات این محصول را در خود افزایش دهد و با کشورهای بزرگ صادرکننده محصول رقابت کند.

وجود حجم بسیار زیادی از معادن فلزی در ایران، باعث شده است تا این کشور به یکی از بزرگ ترین کشور های دارای منابع طبیعی در دنیا تبدیل شود. با ایجاد و گسترش ساختار های تولید و واردات دستگاه های پیشرفته، به راحتی می توان میزان تولید و صادرات ورق گالوانیزه را در کشور افزایش داد.

قیمت ورق گالوانیزه

عوامل زیادی در تعیین قیمت ورق گالوانیزه تاثیرگذار هستند. میزان ضخامت و عرض ورق، کارخانه ای که ورق ها را تولید می کند و همچنین نوع و جنس پوششی که از آن استفاده می کنند در قیمت ورق گالوانیزه تاثیرگذار است.

همچنین عوامل دیگری همچون زیر می تواند باعث کم یا زیاد شدن قیمت ورق گالوانیزه شود:

  • کاهش و افزایش قیمت دلار: با بالا رفتن قیمت دلار، تولید کنندگان این محصول برای دریافت سود بیشتر به سراغ صادرات این محصول می روند و به همین دلیل تقاضا در داخل کشور افزایش یافته و قیمت محصول در بازار بالا می رود.
  • افزایش قیمت مواد اولیه: همچنین برخی از مواد اولیه این محصول به دلیل وارداتی بودن، ممکن است با بالا رفتن دلار، افزایش قیمت پیدا کنند. لذا کارخانه های موجود در ایران برای حفظ سود خود و جلوگیری از کاهش یافتن آن، محصول نهایی را با قیمت بیشتری در داخل کشور عرضه می کنند.

عموماً در مکان هایی که احتمال زنگ زدگی زیاد است و یا محل نصب ورق های گالوانیزه ممکن است در مجاورت آب و رطوبت باشد، استفاده زیادی از این محصول می شود.

قبل از خرید ورق گالوانیزه باید با ویژگی ها و مزایای این محصول آشنا شوید. همچنین کاربرد این محصول می تواند به شما در نحوه خرید آن کمک کند. همچنین میزان فلز روی ریخته شده بر روی ورق های فولادی می تواند تاثیر زیادی در قیمت محصول داشته باشد. میزان روی اضافه شده بر روی فلزات در یک بازه ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *